Fakes polítics

Llegeixo en el blog d'en Quim Loras un editorial molt dur de France Soir sobre Zapatero. I em crida l'atenció. A mesura que me'l vaig llegint, detecto els primers símptomes. Ni Rajoy amb una sobredosi de Licor 43 hauria arribat tan lluny. De manera que busco a Google "Zapatero France Soir" i m'apareixen 38.000 articles que reprodueixen l'editorial del mes de març.

Encuriosit, em vaig a la font original, el France Soir. Faig diverses recerques i no trobo per enlloc l'editorial. Més aviat, detecto que el diari francès manté un to neutre en els seus articles sobre el president espanyol. Després d'una estona navegant pel diari francès, constato que mai no ha existit aquest editorial. Hi ha 38.000 articles que estan fotocopiant un trist fake.

Mai com ara hem tingut a l'abast eines que ens permeten contrastar la informació en un instant. Fa només deu anys l'obtenció de dades de l'INE requeria un laberint burocràtic propi de les dotze proves de l'Astèrix i avui hi puc accedir amb només tres clics. Però també mai com ara es pot difondre un fake en uns pocs dies i omplir la xarxa de mentides. Tot depèn de la nostra actitud 2.0. Que les TIC no ens facin baixar la guàrdia de l'esperit crític i el dubte metòdic.

Comentaris

grankabeza ha dit…
Pues sí. Esperemos que el hecho de que cada vez es más fácil comprobar las fuentes (y denunciar los "fakes", como haces aquí) vaya generando una cultura de "fact checking" que evite cosas como éstas que comentas.

Un saludo.
quim loras ha dit…
José, és cert que ara no veig l'article, però en el seu moment hi era, a no ser q també fos un falsa la capçalera de France Soir que sortia, i amb el meu pobre nivell de frances vaig veure q deia el mateix q el mail q jo tenia. De totes formes el retiraré per precaució fins tenir més informació.

Entrades populars